Organiserad o-brottslighet

Ibland läser man artiklar eller ser på nyheterna om fruktansvärda brott som begås i vårt älskande land. Och det är inte sällan som de begås i min älskade stad, som tyvärr fått ett envist rykte om sig att vara en "gangster-stad".

Ofta tänker man att man vill göra nåt åt det - ge sig ut på stan och läxa upp idioterna som gör de där... sakerna. Men en stor fråga kommer här i kläm: var hittar man dem? De står knappast i gathörnen med skyltar om att de är mördare, våldtäktsmän osv. Hur gör man då?

Många (läs: de flesta) är överens om att det svenska rättssystemet har stora brister. Då hade ju ett medborgargarde varit på sin plats, eller? (Nej, jag uppmuntrar inte till att ta lagen i egna händer!!! Även om det ibland skulle behövas!) Tänk så mycket som hade kunnat lösas! Va? Har jag fel? Nej, det har jag inte!

Men... Om jag ger mig ut på stan med en kofot - vilka ska jag ge mig på? Kan inte alla som har, eller planerar göra något avskyvärt brott räcka upp en hand när jag går förbi? Va? Ska vi bestämma det?

Undrar hur lång tid det tar tills vi får en organiserad grupp människor som gör just detta... Men då kommer ju frågan - är dessa som har tröttnat på det meningslösa våldet också kriminella? Enligt lagen - ja... Men då polisen och samhället inte kan förhindra det, eller utdela domar som stor i proportion till brottet - vad återstår då? Är vi där nu?

Något måste göras, alla måste göra nåt. Vi kan börja med våldtäktsmännen - ta på er en blå armbindel så att vi andra kan identifiera er! Va? Ska vi bestämma det?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0