"Äh, trams - det är en del av livet!"

Jag väntar lite med mitt inlägg "Tänk om alla gjorde så", till förmån för en annan tanke.

Om man tänker på det där med barn och alkohol så finns det inte många likhetstecken, eller hur? Men vad jag menar är först och främst när barn blir introducerade för alkohol i form av när deras föräldrar är (över-)förfriskade.

När jag var runt 14-15 åkte jag buss i vår lilla stad. När jag tittade ut genom fönstret såg jag en syn som etsat sig fast i mitt huvud, och som fortfarande nu 20 år senare dyker upp ibland. En gravt överförfriskad kvinna i 40-årsåldern var så berusad att hon fick stödja sig på sin dotter, runt 6-7 år gammal... Hur vet jag att det var hennes dotter? Därför att genom glasrutan, bussens motorljud och trafikbullret hörde jag flickan skrika: -"Mamma, mamma, snälla försök att gå själv!" Om och om igen. När hon inte grät högljutt förstås...

När min dotter M föddes 2006 sa jag till mig själv att hon ska aldrig - ALDRIG - se mig berusad! Och under snart sex år har så också varit fallet! Jag dricker aldrig när hon är med, och skulle aldrig få för mig att bli berusad.

Detta av, minst, två anledningar. Är jag, om ens bara det minsta, påverkad av alkohol i hennes närvaro så förlorar jag kontrollen som förälder. Mitt omdöme blir sämre och jag är inte "jag" längre. Och detta är anledning nummer två, vilken är den viktigaste. När ett barn ser sin berusade förälder så ser de inte föräldern längre - de ser en främling! De är vana vid att se sin förälder som en trygghet, som nån som man alltid kan lita på, och nån som de känner mycket väl. Redan efter några glas av valfri alkoholdryck så ändras detta. De ser nån annan och deras tillit är som bortblåst. Personlighet, tal, gester, uttryck - allt förändras hos den som är berusad. Barnen känner sig ensamma, om inte fysiskt så i hjärtat.

Men alla föräldrar tänker inte så. Jag menar och vet jag är en ytterlighet - jag har valt nolltolerans. Majoriteten anser att "dricka med måtta", "att de kommer förr eller senare få senare fulla människor" osv osv är bättre utgångspunkt. Ja, jag kan inte svara för vad som är rätt mängd, det enda jag vet är att JAG har gjort mitt val. När min dotter behöver mig som mest - när hon är liten - så kommer det inte finnas nåt tillfälle då hon behöver tvivla på om JAG finns där eller inte.

Vad vill jag då ha sagt med detta? Tänk på att ni blir en annan person för era barn när ni är berusade! Tänk på det... Jag säger inte fy till människor som tar ett glas vin till fredagsmyset, absolut inte. Men jag gör inte det... Jag är inte nykterist, eller förespråkar det för alla och envar.

Ja, det kan vara gott med en öl eller ett glas rött efter jobb, inget snack! Eller ha en grillfest med grannarna, med barnen springandes runt benen, korka upp en flaska tjeckisk - och njuta! Inget fel med det, eller hur? Det tycker inte jag heller! Min poäng är att tänka efter före! Om man har barn!

Nu ska jag inte moralisera mer. Idag i alla fall.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0